Societatea de Transport București (STB) a anunțat recent că nu va mai cumpăra tramvaie de la o companie controlată de Gruia Stoica, acestea fiind produse în Rusia, țara condusă de Vladimir Putin. Decizia vine după ce STB a anulat procedura de achiziție sectorială pentru noi tramvaie cu podea coborâtă, din cauza imposibilității de a finaliza contractul cu ofertantul desemnat câștigător.
Conform declarațiilor ofertantului, Electroputere VFU Pașcani, societate controlată de Gruia Stoica, producătorul propus pentru livrarea tramvaielor este o societate cu sediul în Moscova, Federația Rusă. Acest lucru încalcă Regulamentul (UE) 2022/576, care interzice atribuirea sau executarea contractelor de achiziții publice cu entități rusești sau controlate de acestea.
STB a lansat licitația pentru 40 de tramvaie de 18 metri lungime în septembrie 2019, când primar al Capitalei era Gabriela Firea. Procedura a fost câștigată de Electroputere VFU asociată cu Reloc SA, ambele din Grupul Grampet al lui Gruia Stoica. Totuși, între timp, situația financiară a STB s-a deteriorat, iar în decembrie 2019, societatea a fost nevoită să pună gaj la Fisc mai multe active pentru a obține reeșalonarea unei datorii de 231 de milioane de lei.
Pe 31 decembrie 2020, procedura de achiziție a fost anulată de directorul general al STB de la vremea respectivă, Mihai Petcu, la solicitarea primarului general Nicușor Dan. Decizia de anulare a licitației a fost motivată de faptul că utilitatea tramvaielor de 18 m este limitată, prețul unui tramvai de 18 m este apropiat de prețul unui tramvai din clasa 27-36 m, durata de viață de doar 17 ani, garanția de doar doi ani și obligativitatea inspecției tehnice zilnice.
Gruia Stoica a dat STB în judecată pentru a o obliga să semneze contractul și pentru a obține penalități de întârziere. La începutul lunii decembrie 2024, Judecătoria Sectorului 1 a stabilit penalități de 0,5% (aproximativ 300.000 de euro) pe zi pentru refuzul STB de a semna contractul cu societatea din Grupul Grampet. STB a contestat penalitățile și a vrut să încheie contractul, dar procedura de achiziție a fost anulată din cauza imposibilității de a finaliza contractul cu ofertantul desemnat câștigător.
Directorul general al STB, Daniel Istrate, a declarat că societatea își reafirmă angajamentul pentru respectarea strictă a cadrului legal și pentru derularea unor proceduri de achiziție transparente și conforme, menite să asigure modernizarea transportului public din București. De asemenea, societatea va continua demersurile legale necesare pentru protejarea intereselor sale patrimoniale, inclusiv în ceea ce privește anularea penalităților stabilite de instanțele de judecată.
Sursa articol
