Topirea permafrostului în Alpi: Solul din St. Moritz se răcește și o telecabină de 2 milioane de euro, aflată la 3.000 de metri, primește investiții pentru stabilitateea noastră”


În Alpi, aplicarea principiilor termodinamicii la altitudini mari ajută la reducerea topirii stratului de sol înghețat, care amenință stabilitatea stâncilor pe care se află telecabina. În această zonă, specialiștii încearcă să salveze o telecabină cunoscută, scria o publicație de știri.

De mult timp se știe că topirea treptată a permafrostului, cauzată de încălzirea globală, poate reprezenta un pericol pentru oameni. Aceasta duce la eliberarea de gaze dăunătoare precum metanul și dioxidul de carbon, accelerând schimbările climatice, dar și eliberarea de substanțe toxice și potențiali agenți patogeni. În plus, destabilizarea solului duce la alunecări și prăbușiri, punând în pericol infrastructura.

Această problemă nu afectează doar zonele tundră din Canada sau Siberia, unde clădirile sunt construite pe stâlpi pentru a permite solului să respire și să rămână rece, ci și în Alpi. Permafrostul este definit ca fiind solul care rămâne înghețat pentru cel puțin doi ani consecutivi.

În zona de schi de la St. Moritz, permafrostul situat sub stația de telecabină Piz Nair, aflată la o altitudine de peste 3.000 de metri, este în pericol de prăbușire, ceea ce pune în pericol stabilitatea clădirii și a sistemului de telecabine, fixat de stânci.

Pentru prevenirea prăbușirii, s-a adoptat o metodă de „inginerie geotehnică”: au fost instalate radiatoare subterane care răcesc solul folosind dioxid de carbon natural, fără a consuma energie. Acest sistem a fost deja folosit cu succes în regiunile reci ale lumii, precum Alaska, Canada și Rusia, pentru consolidarea structurilor de susținere a conductelor de gaze și petrol, și pentru prima dată a fost implementat în Europa.

Tevile sigilate, umplute cu dioxid de carbon comprimat, funcționează pe un ciclu de evaporare și condensare. În timpul iernii, diferența de temperatură între sol și aer face ca gazul să absoarbă căldură și să se evapore, urcând în partea superioară a conductei unde se răcește și se condensă, eliberând căldură și menținând permanent solul înghețat. Întregul proces se desfășoară fără consum de energie.

Costul total al proiectului depășește 2 milioane de euro. Conducerea companiei care administrează sistemul de telecabină a subliniat că, paradoxal, demontarea acesteia ar fi mai costisitoare. Implementarea acestei soluții asigură siguranța infrastructurii și pe termen lung, fiind utilizată în mod frecvent și de turiști în sezonul de vară.



Sursa articol

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *