În luna august, un grup de studenți de la Universitatea Tehnică din Cluj Napoca, denumit Solis, a traversat deșertul australian de la nord la sud, pe parcursul a șase zile, la bordul unui vehicul numit „Hyperion”, conform unei agenții de presă care citează Radio Târgu Mureș.
Acest vehicul electric funcționează pe energie solară, fiind echipat cu panouri fotovoltaice. Echipa, formată din 30 de studenți, era organizată în departamentele electric, mecanic, software și de comunicare.
Printre membrii echipei s-a numărat și târgumureșeanul Tudor Băldean, care în timpul construcției mașinii a fost responsabil pentru departamentul electric, iar în timpul competiției se ocupa de stațiile radio.
„Vehiculul este făcut pentru o singură persoană și face parte din categoria Challenger. Acest lucru implică eficiență maximă. Nu contează cât de confortabil stă pilotul sau cum arată mașina, atâta timp cât este sigură pentru condus. Bateria are o capacitate de 3 kW, adică de două ori mai mică decât cea de anul trecut. Am avut 6 metri pătrați de panouri solare. În condiții de lipsă totală de soare, autonomia mașinii poate ajunge până la 300 km. Aerodinamica joacă un rol foarte important, pentru ca mașina să fie stabilă pe drum. Pilotul trebuie să suporte temperaturi ridicate în interior”, a explicat el.
Aventură de traversare a deșertului, cu o medie de viteza de 65-70 km/h, a durat șase zile, iar la final echipa s-a situat pe locul 18 din 26 în categoria Challenger.
Pilotul a fost însoțit și asistat de vehicule obișnuite, colegi din echipă și organizatori pe parcursul traseului, a mai spus Tudor Băldean.
„Traseul începe în Darwin, un oraș din nordul Australiei, și se încheie în Adelaide, pe coasta de sud, traversând inima deșertului. Pe drum, în Australia, trebuie să fim foarte precauți, deoarece această zonă este periculoasă. Australia are o biodiversitate bogată, cu animale de multe ori neprietenoase. În plus, pe traseu circulatea și așa-numitele „trenuri de drum” – caravane de camioane legate între ele, care rulează cu până la 100 km/h. Mașinuța noastră, care cântărește 270 de kilograme cu pilotul, trebuie să fie foarte atentă, deoarece aceste vehicule depășesc deseori viteza noastră”, a detaliat el.
Echipa cu același nume dezvoltă de la finalul anului 2018 mașini solare și participă frecvent la competiții internaționale, fiind prezentă în Belgia de trei ori, în Italia și Australia de două ori.
