Studiu arată că șase din zece părinți din România consideră că pregătirile pentru școală sunt mai stresante decât plăcuteea noastră”

Potrivit unui studiu recent, pentru șase din zece părinți din România, pregătirile pentru anul școlar 2025-2026, care începe pe 8 septembrie, sunt mai stresante decât plăcute. Jumătate dintre aceștia consideră că cheltuielile legate de începerea anului școlar reprezintă o povară financiară. Studiul mai arată că, dintre părinții care au cheltuit mai mult față de anul anterior, 53% au raportat o creștere de 10-20%, în timp ce 28% au avut o creștere de 20-40%.
Peste jumătate dintre părinți (57%) spun că simt mult stres pe măsură ce se apropie începutul școlii, cu un procent mai ridicat printre mame (63%) decât tați (50%). În schimb, 33% dintre părinți se declară relaxați, în special persoanele cu venituri mai mari (peste 7.000 lei lunar). Aproximativ jumătate dintre părinți (48%) cred că copiii lor sunt neutri față de startul școlii, 32% sunt entuziasmați, iar 20% se confruntă cu anxietate și îngrijorare.
Studiul evidențiază faptul că, pe măsură ce veniturile scad, nivelul de stres al părinților crește. Bugetul dedicat pregătirilor pentru școală este mai mare decât anul trecut pentru 37% dintre părinți sau aproape același pentru 38%, însă această creștere nu indică neapărat un consum mai mare, ci mai degrabă adaptarea la inflație, jumătate dintre părinți fiind prudenți și achiziționând doar strictul necesar.
În privința cheltuielilor, 54% dintre părinți consideră că acestea reprezintă o parte semnificativă din venitul lunar, peste jumătate au amânat alte cheltuieli, iar 45% spun că este dificil să le acopere din venituri și 43% au fost nevoiți să împrumute bani sau să utilizeze economii.
Pentru a face față costurilor ridicate, părinții au adoptat diverse strategii de economisire, precum cumpărarea strictului necesar (55%), profitarea de promoții și folosirea de carduri de fidelitate (43%), reutilizarea rechizitelor și hainelor din anii anteriori (29%) sau alegerea unor mărci mai accesibile (25%).
Majoritatea părinților preferă să facă cumpărături în hypermarketuri și supermarketuri (64%), fiind urmate de librării și magazine de papetărie (35%), magazine online specializate (19%) și piețe sau discounteri (19%).
Studiul a fost realizat online în perioada 14-20 august 2025, pe un eșantion reprezentativ pentru populația urbană cu vârsta peste 18 ani, utilizatori de internet, format din 1.058 de respondenți, cu o marjă de eroare maximă de +/- 3,1% la o încredere de 95%.
Warning: Undefined variable $req_name in /var/www/jurnalurban.ro/public_html/wp-content/themes/newsly/comments.php on line 112
Warning: Undefined variable $req_mail in /var/www/jurnalurban.ro/public_html/wp-content/themes/newsly/comments.php on line 112