Roxana Mînzatu, vicepreședinta Comisiei Europene, afirmă că investițiile în educație sunt esențiale și nu trebuie privite ca simple cheltuieli, în condițiile în care România se află pe penultima poziție în UE în ceea ce privește procentul din PIB destinat acestui domeniu și pe antepenultima în alocarea totală din buget, conform unui raport al Comisiei Europene.ea noastră”

Țările din Uniunea Europeană au alocat, în total, 806 miliarde de euro pentru domeniul educației în anul 2023, echivalentul a 9,6% din cheltuielile publice și 4,7% din Produsul Intern Brut regional, conform unui raport despre investițiile în educație până în 2025. România se situează pe penultima poziție în Uniunea Europeană în ceea ce privește procentul din PIB destinat educației în 2023, fiind alocată o sumă de 3,4%. Raportul evidențiază că, după perioada de şoc generată de pandemia de Covid-19, bugetele pentru educație și-au revenit și au început să crească din nou, deși încă nu au atins nivelurile dinainte de pandemie. În România, procentul din PIB pentru educație în 2019 a fost de 3,5%.
În acest context, Roxana Mînzatu, vicepreședinta Comisiei Europene pentru drepturi sociale, locuri de muncă de calitate și abilități, a afirmat: „Cheltuielile cu educația reprezintă o investiție, nu un cost. Europa trebuie să fie pregătită pentru viitor. Creșterea tendinței în domeniu, semnalată în raportul despre investițiile în educație până în 2025, confirmă faptul că educația devine din nou un motor al competitivității și rezilienței economice în întreaga Uniune Europeană. De aceea, următorul buget multianual propus, prezentat în iulie 2025, va susține mai mult finanțarea pentru educație și competențe, prin parteneriate naționale și regionale, un nou Fond european pentru competitivitate și un program Erasmus+ întărit.”
Estimările recente indică faptul că, dacă până în 2030 mai mulți oameni ar avea competențe de bază suficiente, Produsul Intern Brut al țărilor europene ar putea crește cu 8-10% peste previziunile actuale. De asemenea, persoanele cu un nivel superior de educație câștigă mai mult: un an suplimentar de studii poate crește venitul cu 7% în Europa, potrivit unui comunicat al reprezentanței Comisiei Europene în România.
Raportul subliniază că educația trebuie privită ca o investiție cu beneficii directe pentru productivitate, competitivitate și reziliență. Peste 60% din bugetele alocate pentru educație sunt destinate personalului didactic, iar școlile absorb mai mult de 70% din aceste fonduri. La nivel european, au fost alocate aproximativ 148 de miliarde de euro pentru educație și dezvoltarea abilităților în perioada 2021-2027 prin diverse instrumente ale Uniunii, însă prioritizarea acestor fonduri rămâne la decizia fiecărui stat în parte. Investițiile în competențe de bază și domenii STEM (științe, tehnologie, inginerie, matematică) sunt considerate esențiale pentru creștere economică și reducerea deficitului de competențe.
În schimb, în România, în ultimele două luni, discuțiile despre alocările pentru educație sunt în contrast total cu cele din Europa. Guvernul a adoptat măsuri de austeritate în sectorul educației, precum reducerea burselor, majorarea normei didactice și diminuarea rețelei școlare, abordând sectorul mai degrabă ca pe o sursă de economie bugetară decât ca pe un motor esențial pentru dezvoltare.
Warning: Undefined variable $req_name in /var/www/jurnalurban.ro/public_html/wp-content/themes/newsly/comments.php on line 112
Warning: Undefined variable $req_mail in /var/www/jurnalurban.ro/public_html/wp-content/themes/newsly/comments.php on line 112