Numărul cazurilor de înșelăciuni prin apeluri telefonice falsificate (spoofing), în care sunt vizați clienții Revolut, a crescut semnificativ, conform Direcției Naționale de Securitate Cibernetică.
Revolut semnalează o creștere a tentativelor de fraudă telefonică, în contextul perioadei de cumpărături online, inclusiv în campaniile de Black Friday. Hackerii pretind că sunt reprezentanți ai platformei financiare, ai unei bănci sau ai unei instituții publice pentru a convinge victimele să confirme tranzacții fictive, să trimită bani într-un „cont sigur” sau să divulge informații sensibile precum PIN-uri, coduri de autentificare sau date personale.
Aceștia folosesc numere de telefon ce par reale, uneori cu prefix românesc, și adoptă un ton insistând sau autoritar pentru a presa utilizatorii să acționeze rapid. În unele cazuri, apelanții se prezintă drept angajați ai serviciului de suport al Revolut, menționează specialiștii.
Revolut transmite clar: „Vom apela doar prin aplicația noastră sigură”. Compania subliniază că nu contactează utilizatorii prin apel telefonic direct decât dacă a fost stabilit anterior un contact în chat-ul din aplicație. Orice apel primit „din senin” – indiferent de numărul afișat – trebuie considerat o încercare de fraudare.
De asemenea, Revolut nu va cere niciodată în timpul unui apel să trimiți bani într-un „cont sigur”, să efectuezi plăți, să ignori avertismentele din aplicație sau să divulgi PIN-ul, codurile OTP sau alte informații personale.
Experții menționează că principalele semne ale unei tentative de înșelătorie prin spoofing sunt: apelul vine direct pe telefon, nu prin aplicație; este nesolicitat, neașteptat; apelantul vorbește greu limba română sau precursorul adoptă un ton presant; se invocă o tranzacție despre care nu ai cunoștință; se îndeamnă să trimiți bani, să oferi date sau să instalezi aplicații suspecte.
Revolut afirmă că autentificarea utilizatorului chiar înainte de a iniție un apel din aplicație împiedică intervenția fraudatorilor.
Utilizatorii sunt sfătuiți, în cazul unui apel suspect, să închidă imediat discuția, să verifice în aplicație dacă a fost o tentative de contact din partea platformei, să raporteze incidentul către autoritățile competente și să nu trimită bani sau să divulge informații personale.
Conform datelor oficiale, în 2024, sistemele automate și echipa de prevenire a fraudelor din cadrul Revolut au reușit să blocheze tranzacții frauduloase în valoare de peste 600 de milioane de lire sterline.
