Peste 400 de muncitori din Ungaria traversează zilnic granița pentru a ajunge la lucru în Oradea, beneficiind de distanța scurtă de 20 de minute, salarii mai atractive și costuri mai mici în România, precum și posibilitatea de a comunica în limba lor maternăea noastră”


După ani în care migrația a atras forța de muncă din Bihor spre vest, acum fluxul invers aduce tot mai mulți angajați din zonele de frontieră din Ungaria în Oradea, relatează publicația locală Bihoreanul.

Datorită aderării României la Schengen și a lipsei locurilor de muncă în comunitățile de pe graniță, tot mai mulți maghiari aleg să lucreze în județul Bihor.

Peste 400 de persoane din Ungaria fac naveta zilnic către Oradea pentru a lucra, fiind atrași de parcurile industriale care au devenit mai competitive după creșterea salariului minim la 4.050 de lei, de distanța de numai 20 de minute, de posibilitatea de a-și folosi limba maternă fără restricții, precum și de prețurile mai mici la supermarketuri și piețe din România.

Adrian, un bihorean, a lucrat timp de 15 ani în Ungaria pentru o firmă de construcții din Szolnok. „La finalul anilor ’90, un muncitor necalificat, cu salariul minim, câștiga de trei ori mai mult decât în România. De atunci, salariul unui inginer începător începea de la 1.000 de euro, iar după câțiva ani ajungea la 2.000 de euro, ceea ce în România era imposibil”, povestește el.

Sătul să își vadă copiii doar prin conversații online, Adrian s-a întors în țară în anii 2000, în perioada în care a început să crească al doilea val de români stabiliți în Ungaria.

De ani de zile, Adriana face naveta în Oradea pentru a ajunge la serviciu. „Înainte de aderarea la Schengen și în timpul pandemiei, îmi lua până la 3 ore ca să ajung în Ungaria. De la 1 ianuarie, drumul durează doar 20 de minute în ambele sens”, mărturisește ea. Aproape cât ar face un locuitor din Oradea care trăiește în satele din apropiere.

„Comparativ cu România, salariile din Ungaria sunt mai mici pentru muncile necalificate, dar mai mari pentru cei cu studii superioare. Dacă un tânăr inginer începe în România cu 1.000 de euro, în Ungaria pornește de la 1.500-2.000 de euro”, explică directorul Agenției Județene pentru Ocuparea forței de Muncă din Bihor.

Fenomenul se resimte și în transportul public. Din luna septembrie, compania locală de transport OTL a introdus o cursă suplimentară spre Biharkeresztes, pe lângă cele trei existente. „Am programat plecarea la ora 5:15 dimineața din parcarea Auchan din Oradea, pentru ca angajații să ajungă la timp la muncă”, afirmă directorul OTL, Adrian Revnic.



Sursa articol

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *