Oamenii de știință au descoperit pigmentul albastru enigmatic dintr-una dintre operele lui Jackson Pollockea noastră”

admin_stiri Reporter
📖 3 minute de citire


Un nou studiu a dovedit că ipoteza anterioară, potrivit căreia artistul Jackson Pollock ar fi folosit o nuanță de turcoaz în pictura „Number 1A” din 1948, nu este corectă.

„Number 1A” (1948) este una dintre cele mai admirate picturi din colecția Muzeului de Artă Modernă, fiind considerată un complex joc de culori, cu o ceață albă ce plutește printre nervuri negre și albastre, evidențiată de pete de roz și roșu.

Specialiștii au analizat și identificat vopseaua albastră utilizată de artist, descoperind că este vorba despre colorantul sintetic intens numit albastru de mangan. Aceasta era un pigment de bază în paleta artiștilor anterior anilor 1990, când a fost eliminat din motive de protecție a mediului.

Pentru a determina exact tipul de vopsea, cercetătorii de la Muzeul de Artă Modernă, împreună cu chimiști de la Universitatea Stamford, au prelevat mostre și au folosit spectroscopie Raman, o tehnică care măsoară vibrațiile moleculelor expuse la lasere. Rezultatul a fost confirmarea că este vorba despre albastru de mangan, evidențiind că Pollock nu a folosit într-adevăr un pigment turcoaz, așa cum se presupunea anterior.

Într-un articol publicat într-o prestigioasă publicație științifică, cercetătorii explică faptul că puritatea culorii se datorează modului în care lumina stimulează electronii, un proces numit tranziție de transfer de sarcină, în care anumite culori de lumină sunt absorbite, iar ceea ce vedem reflectat în ochii noștri este o nuanță pură, distinctivă pentru albastrul de mangan. Această culoare a fost preferată de mulți artiști în secolul XX, inclusiv de pictori sovietici precum Sergei Gerasimov sau Lado Gudiashvili.

Această cercetare continuă studiile anterioare asupra picturii, care au identificat deja utilizarea galbenului și roșului de cadmiu în acea operă.

Deși albastru de mangan a fost creat pentru prima dată în 1907, abia în anii 1930 a devenit disponibil comercial. În trecut, acest pigment a fost folosit nu doar de artiști și restauratori, ci și în construcții, ca colorant pentru ciment.

„Number 1A” este una dintre cele mai renumite opere ale lui Pollock, realizată în tehnica picturii în stropi. La prima expunere din 1949, lucrarea nu a fost vândută, însă Muzeul de Artă Modernă a cumpărat-o un an mai târziu. Pictura marchează o etapă de schimbare în cariera artistului, acesta renunțând la titluri descriptive și la șevalet, preferând să lucreze pe pânză orizontală, folosind amestecuri de vopsea industrială și ulei, pe care apoi le abandonase.

Stratul de bază prezintă amprente, iar ulterior Pollock a aplicat pensulă și vopsea direct din tub, la final adăugând și vârfuri de vopsea turnată și picurată pe suprafața pânzei.



Sursa articol


Warning: Undefined variable $req_name in /var/www/jurnalurban.ro/public_html/wp-content/themes/newsly/comments.php on line 112

Warning: Undefined variable $req_mail in /var/www/jurnalurban.ro/public_html/wp-content/themes/newsly/comments.php on line 112

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.