Viitorul program de înnoire a parcului auto, cunoscut sub numele de „Rabla”, va include un mecanism de finanțare diferit, destinat în special persoanelor aflate în sărăcie energetică, potrivit unui oficial din Ministerul Mediului. Această măsură are ca scop sprijinirea celor care, în mod normal, nu ar avea posibilitatea să-și achiziționeze o mașină nouă, făcând posibilă obținerea directă a unei mașini electrice.
Directorul de cabinet al ministrului Mediului a explicat că, deși nu există încă o decizie finală, se lucrează la un nou proiect de finanțare, denumit Fondul Social pentru Climă, gestionat de mai multe ministere și coordonat de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene. Acest proiect va avea un model de sprijin diferit față de vechiul program, adresându-se în special persoanelor defavorizate energetic.
Se dorește implementarea unui mecanism real de finanțare prin care persoane fără posibilități financiare, indiferent de situație, să poată beneficia direct de o mașină electrică. În domeniul protecției mediului, electrificarea parcului auto este văzută ca o soluție esențială pentru reducerea poluării.
De asemenea, în cadrul Fondului Social pentru Climă vor fi finanțate proiecte pentru unități administrativ-teritoriale și persoane juridice, cum ar fi programe pentru achiziționarea de microbuze electrice școlare în zonele rurale și periurbane, unde există probleme de mobilitate, adesea compensate de către operatori privați cu automobile vechi.
Un ordin de ministru, aflat momentan în consultare publică, va modifica modul în care se monitorizează calitatea aerului în București. În trecut, raportările se făceau pe baza mediei valorilor din ultimele 24 de ore, ceea ce nu reflecta situațiile de poluare acute, precum trafic intens sau evenimente de poluare masivă. Noua metodă va include raportarea pe o bază orară și va introduce și măsurători ale particulelor fine (PM 2,5), emise în principal de motoarele termice, inclusiv cele diesel.
Pe plan național, au fost derulate două programe pentru instalarea de stații de încărcare pentru autovehicule electrice, cu sprijinul Fondului pentru Mediu. Unele localități rurale au beneficiat de stații de putere medie, de aproximativ 50 de kilowați, iar în orașe au fost montate stații de încărcare de mici dimensiuni, destinate încărcării peste noapte. Conform statisticilor globale, peste 80% din încărcări se realizează acasă sau la destinație, precum locuințe, restaurante sau locuri de muncă.
Miercuri, Ministerul Mediului a organizat un eveniment de premiere denumit „Best Electric Van 2025”, dedicat prezentării celor mai bune modele de vehicule comerciale electrice premiate de o publicație auto. Printre acestea s-au numărat modele de la Ford, Maxus, Renault, Farizon și DFSK.
