Kazahstan intenționează să exporte 70,5 milioane de tone de petrol în 2025, cu România printre cliențiea noastră”

admin_stiri Reporter
📖 3 minute de citire


Kazahstan își propune să își extindă și diversifice rutele de export de petrol, având ca obiectiv atingerea unui volum de 70,5 milioane de tone în acest an. Printre principalele țări cumpărătoare se numără Italia, Olanda, Franța, România, Grecia și China, conform unei analize realizate de o publicație locală.

Conform datelor oficiale, în 2024, Kazahstan a produs aproximativ 87,7 milioane de tone de țiței, din care au fost exportate 68,6 milioane de tone. Ruta principală de transport a rămas conducta CPC, care a transportat 54,9 milioane de tone, reprezentând aproximativ 80% din total. Alte opțiuni de export utilizate includ conducta Atyrau-Samara către Rusia, cu 8,8 milioane de tone, ruta Atasu-Alashankou către China, cu 1,2 milioane de tone, precum și transporturile via portul Aktau și trenurile feroviare.

Publicația subliniază că dependența foarte mare a Kazahstanului de conducta Caspian Pipeline Consortium, una dintre cele mai mari din lume, care transportă petrolul din Kazahstan către portul rusesc Novorossiisk de pe Marea Neagră, evidențiază vulnerabilitatea țării și necesitatea dezvoltării unor rute alternative.

Una dintre soluțiile analizate pentru diversificare este extinderea rutelor transcaspice. Statul kazah promovează o rută care constă în transportarea țițeiului peste Marea Caspică prin conducta Baku-Tbilisi-Ceyhan, care face legătura cu Marea Mediterană și ocolește Marea Neagră, pentru a ajunge pe piața europeană. În 2022, această conductă a transportat 1,4 milioane de tone de petrol din Kazahstan. Planurile includ creșterea volumului la 1,7 milioane de tone în 2025, iar obiectivul pe termen lung este de a ajunge la 20 de milioane de tone anual.

Pentru a îmbunătăți capacitatea conductei CPC, autoritățile kazahă, împreună cu compania de stat KazMunayGas și mari companii petroliere internaționale, au constituit un grup de lucru pentru a evalua modernizările infrastructurii pe termen lung. Se ia în considerare construcția unei conducte submarine peste Marea Caspică, precum și extinderea porturilor și consolidarea flotei maritime caspice.

În același timp, Kazahstan analizează și opțiunea de a transporta petrol prin conducta Baku-Supsa, care leagă Azerbaidjanul de Georgia și oferă acces direct la Marea Neagră, pentru o rută alternativă către piețele europene. Această rută are o capacitate anuală de cinci milioane de tone, dintre care Kazahstan ar putea utiliza până la trei milioane.

De asemenea, de la începutul anului 2023, Kazahstan a început să livreze petrol și prin conducta Druzba, conform căreia exportă către Europa Centrală, în special către rafinăria din Germania. Livrările au crescut constant, ajungând în 2024 la 1,5 milioane de tone, iar în prima jumătate a anului curent, Germania a importat aproximativ 1,1 milioane de tone de petrol kazah.

Ungaria a devenit, de asemenea, un destinatar pentru petrolul kazah, printr-o rută maritimă care implică transportul până în Croația. În august, compania kazahă de stat a livrat 85.000 de tone către o rafinărie din Ungaria, situată pe litoralul Adriaticii, marcând începutul unui parteneriat strategic mai amplu cu grupul de companii maghiare, deschizând un nou canal pentru accesul petrolului kazah pe piața europeană.



Sursa articol


Warning: Undefined variable $req_name in /var/www/jurnalurban.ro/public_html/wp-content/themes/newsly/comments.php on line 112

Warning: Undefined variable $req_mail in /var/www/jurnalurban.ro/public_html/wp-content/themes/newsly/comments.php on line 112

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.