Interviu exclusiv cu Peter Bae, CEO al Hanwha Aerospace România, despre contractul de 3 miliarde de euro pentru vehiculele de luptă ale infanteriei: un transfer tehnologic inedit cu 70% localizabil și termen de finalizare până în 2030 / Opțiunea Lynx și impactul dependenței de logistică din Ungariaea noastră”

România se pregătește să anunțe oficial câștigătorul unuia dintre cele mai importante contracte militare din istoria recentă, pentru dotarea armatei cu 298 de vehicule speciale pentru infanterie. Valoarea totală a acordului se ridică la aproape 3 miliarde de euro, iar în cursă sunt membri importanți ai industriei de apărare, precum compania sud-coreeană Hanwha cu modelul Redback, firma germană Rheinmetall cu modelul KF41 Lynx, firma turcă Otokar cu Tulpar, și două companii britanice și americane cu modele precum CV90 și ASCOD 2. Chiar dacă presa locală a menționat faptul că Lynx ar fi câștigătorul, Peter Bae, directorul general al companiei Hanwha Aerospace România, a declarat pentru un site de știri că „zvonurile nu sunt decizii și că Hanwha respectă procesul de evaluare al autorităților române”.

„Este firesc ca publicul să ceară clarificări atunci când apar speculații despre un rezultat deja decis”, a adăugat el.

De asemenea, o publicație economică a menționat că reprezentantul unei companii germane de armament afirmase că acea firmă a semnat deja un contract pentru MLI-ul românesc, însă guvernul de la București a contestat această informație, explicând că procedura necesară nu a fost încă finalizată.

În interviu, Peter Bae susține că modelul Redback este singura opțiune realistică pentru programul național, fiind singurul aprobat după o evaluare stricte din Australia, despre care afirmă că are cele mai riguroase teste din lumea occidentală. În condițiile de securitate instabilă de pe Flancul Estic, el insistă că decizia trebuie să se bazeze pe nevoile operative ale militarilor, nu pe jocuri politice.

Compania Hanwha a mai câștigat și un alt contract pentru furnizarea de obuziere autopropulsate pentru armata română. Aceasta va livra 54 de unități din modelul K9 și 36 de unități de sisteme de reaprovizionare cu muniție, modelul K10. Primele 18 vehicule vor fi trimise direct din Coreea de Sud, iar ulterior va începe fabricarea acestora la o unitate producătoare din România, dintr-o fabrică nou construită în orașul Petrești, Dâmbovița, parte a unui centru național de excelență pentru apărare.

Oferta Hanwha se distinge prin trei puncte strategice importante, explică Bae:

  • Suveranitate industrială reală: Compania promite să localizeze în România 70% din producție, inclusiv motorul și turela vehiculului. Conform declarațiilor sale, aceasta va transforma țara într-un centru industrial, cu un impact economic estimat la 1,5 miliarde de euro și crearea a aproximativ 2.000 de locuri de muncă. Hanwha a anunțat recent că a identificat peste 30 de potențiali parteneri locali pentru colaborări în afaceri.

  • Independență logistică: Un aspect critic evidențiat de Bae este dependența de lanțurile logistice din Ungaria, unde se află centrul logistic al principalului concurent, Lynx. El avertizează că „România trebuie să analizeze cu seriozitate dacă își poate permite să depindă de un lanț logistic situat în altă țară”.

  • Compatibilitate și termene de livrare: Modelul Redback împărtășește componente cu obuzierele K9 și este compatibil cu vehiculele Piranha V, ceea ce simplifică operațiunile logistice. Hanwha garantează că toate cele 298 de vehicule vor fi livrate până în anul 2030. Bae afirmă că „Redback oferă certitudine. Alții oferă speranță”.



Sursa articol

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *