Inegalitatea socială determina modificări structurale în creierul copiilor, fapt ce duce la o sănătate mintală mai fragilă odată cu trecerea anilor, conform unui studiu internațional realizat de cercetători de la un important institut de cercetare din Londra. Acesta evidențiază faptul că o distribuție inegală a resurselor în societate se leagă de schimbări în conexiunile cerebrale și de o suprafață redusă a anumitor zone ale creierului la copii, ceea ce contribuie la agravarea sănătății lor mentale.
Deși anterior se știa că nivelul de bogăție al fiecărui individ influențează dezvoltarea creierului, pentru prima dată cercetătorii corelează inegalitatea socială cu modificări în creierul în curs de dezvoltare.
„Nu este vorba doar de venitul propriu, ci de modul în care resursele sunt distribuite în societate. Copii provenind din familii cu venituri mari și cei din familii cu venituri reduse prezintă o dezvoltare neuronală afectată, iar aceste efecte pot avea consecințe durabile asupra stării lor de bine”, a explicat un cercetător de la un institut de prestigiu din Londra.
Studiul indică faptul că trăirea într-o societate caracterizată de inegalități crește nivelul de anxietate legată de statutul social și de comparațiile sociale, alterează nivelul hormonului de stres, cortizol, și provoacă tensiuni în creier și alte organe, ceea ce poate explica aceste modificări în dezvoltarea neuronală.
Pentru cercetare, s-au folosit date de la peste 10.000 de copii cu vârste între 9 și 10 ani, provenind dintr-un program național dedicat studiului creierului adolescentin.
Inegalitatea a fost evaluată printr-un scor de la 0 (egalitate completă, când toți au același venit) până la 1 (inimica totală, când o persoană deține toate resursele, în timp ce alții rămân fără). Multe state și regiuni americane se află între aceste limite, iar cele mai inegale sunt orașe precum New York, Connecticut, California și Florida. În schimb, statul Utah, precum și statele Wisconsin, Minnesota și Vermont, au înregistrat cele mai mici diferențe de venit.
