Istoricul și scriitorul Stejărel Olaru explică, într-un interviu, de ce Sergiu Celibidache a fost un artist care a transformat muzica într-o formă de meditație și a refuzat să o “înghețe” în înregistrări. În cartea sa, “Spatiul Celibidache”, Olaru vorbește despre parcursul spiritual al maestrului, despre influența budismului zen asupra gândirii sale și despre umanitatea care l-a definit până la finalul vieții.
Celibidache, un dirijor de origine română, a fost cunoscut pentru abordarea sa inovatoare a muzicii și pentru refuzul de a face înregistrări, considerând că muzica ar trebui să existe doar în momentul unic al concertului. Acesta a studiat la Berlin și a fost influențat de maestrul zen Tao Chün, care i-a predat importanța mindfulness-ului și a prezenței în momentul prezent.
Olaru a descoperit-o pe Celibidache în momentul în care a început să scrie despre el, fiind impresionat de parcursul său spiritual și de abordarea sa inovatoare a muzicii. Acesta a fost, de asemenea, un om generos, care a donat sume mari de bani unor organizații și a fost dispus să ajute pe cei din jurul său.
În ceea ce privește controversele sale, Celibidache a fost criticat pentru abordarea sa severă și dictatorială față de orchestrele pe care le-a dirijat, dar Olaru consideră că aceste critici au fost exagerate și că, în realitate, Celibidache a fost un om care a știut să ofere explicații și să îi învețe pe muzicieni tehnica pe care o preda.
În plus, Olaru a aflat că, în anii ’70, o parte din diaspora română l-a criticat pe Celibidache pentru că a acceptat să revină în România, la invitația regimului comunist, considerând că acest gest ar fi putut fi folosit propagandistic de către regim. Cu toate acestea, Olaru consideră că Celibidache nu a fost interesat de politică și că a venit în România pentru a-și vizita familia și a susține concerte.
În cartea sa, Olaru a explorat, de asemenea, legătura dintre Celibidache și maestrul zen Tao Chün, care l-a influențat pe dirijor și i-a predat importanța mindfulness-ului și a prezenței în momentul prezent. De asemenea, a discutat despre întâlnirea dintre Celibidache și matematicianul Mihai Botez, care a generat o formulă matematică inspirată de principiile filosofice ale dirijorului.
În cele din urmă, Olaru consideră că Celibidache a rămas un necunoscut publicului din România și din lume, din pricina faptului că a refuzat să facă înregistrări, considerând că muzica ar trebui să existe doar în momentul unic al concertului. Cu toate acestea, moștenirea sa artistică și spirituală continuă să inspire și să influențeze artiști și oameni de știință din întreaga lume.
Sursa articol
