Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) recomandă românilor să fie atenți în timpul reducerilor de Black Friday, mai ales la condițiile de livrare și la veridicitatea informațiilor pe parcursul întregului proces de achiziție online.
„ANCOM atrage atenția utilizatorilor să nu răspundă mesajelor (SMS, email) aparent trimise de un furnizor de servicii poștale, care solicită accesarea unui link și completarea de informații personale (cum ar fi numărul cardului bancar) pentru a primi un colet,” a precizat instituția.
În perioada ofertelor promoționale de Black Friday, se recomandă utilizatorilor să fie precauți cu privire la opțiunile și condițiile de livrare, precum și la validitatea informațiilor furnizate. Dacă cineva a fost păcălit sau a răspuns la un astfel de mesaj fraudulos, este indicat să contacteze serviciul de curierat respectiv și să informeze poliția pentru a începe investigații. De asemenea, pentru colete plătite ramburs, este prudent ca destinatarul să se asigure că a plasat el însuși sau altcineva din familie comanda online, înainte de a plăti suma solicitata.
Pe lângă analiza prețurilor, autenticitatea produselor și condițiile de returnare, ANCOM recomandă și verificarea unor aspecte precum: opțiunile de livrare (la adresa, la un punct de lucru, la automatele de coletărie – casete automate, pachetomate, locker), modalitatea de plată (numerar sau POS), termenul de livrare, condițiile pentru colete voluminoase (mobilier, electrocasnice) și procedura de reclamare în cazul unor probleme legate de integritatea produsului sau starea coletului la primire.
„În cazul problemelor legate de livrare, este recomandat să contactați mai întâi magazinul online. Dacă nu se ajunge la o soluție amiabilă, puteți apela la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, dacă comerciantul are sediul în România, sau la reprezentantul local al Centrului European al Consumatorilor pentru comercianți din alte țări membre ale Uniunii Europene. Pentru comercianții din țări non-UE, soluționarea reclamațiilor urmează procedurile menționate pe site-ul respectivului comerciant. Este esențial să păstrați toate documentele de achiziție (factură, bon fiscal, formular de livrare),” a adăugat ANCOM.
De asemenea, autoritatea menționează că nu poate obliga curierul să reia fără costuri livrarea coletului returnat sau să plătească despăgubiri pentru modul în care a gestionat expedierea. Totuși, ANCOM poate analiza și sancționa eventualele conduite incorecte ale furnizorilor de servicii poștale, conform legii din domeniu.
