Economia Marii Britanii a înregistrat o creștere de doar 0,1% în al treilea trimestru, conform estimărilor preliminare ale Oficiului Național de Statistică. Aceste date sunt printre ultimele informații economice publicate înaintea bugetului de toamnă.
Experții consultați de agenția de știri Reuters anticipau o creștere de 0,2% pentru perioada iulie-septembrie, după un avans de 0,3% în trimestrul precedent. La nivel lunar, economia a scăzut cu 0,1% în septembrie, după o perioadă de stagnare în luna august, revizuită anterior de la o creștere de 0,1%.
Potrivit unui oficial al Oficiului Național de Statistică, creșterea s-a încetinit și mai mult în trimestrul al treilea. Sectorul serviciilor și cel al construcțiilor au avut rezultate mai slabe decât în perioadele anterioare, în timp ce producția a suferit o nouă contracție.
Pe ansamblul trimestrului, sectorul manufacturier a fost principalul motiv al slăbirii economice, fiind evidențiat impactul unui atac cibernetic asupra companiei Jaguar Land Rover, care a fost nevoită să întrerupă producția timp de cinci săptămâni. În plus, producția industrială auto a scăzut semnificativ în septembrie, la fel ca și sectorul farmaceutic.
Aceste date sunt prezentate înainte de anunțul bugetului de toamnă, programat pentru data de 26 noiembrie, când ministrul de Finanțe intenționează să comunice creșteri de taxe pentru a acoperi deficitul bugetar. Există temeri că aceste majorări fiscale vor reduce consumul, însă economia ar putea beneficia de un impuls înainte de Crăciun dacă Banca Angliei va decide să reducă dobânzile în ședința din 18 decembrie.
Ministra de Finanțe a declarat că bugetul va viza „decizii corecte” pentru consolidarea economică, reducerea listelor de așteptare din sistemul de sănătate, diminuarea datoriei publice și scăderea costurilor de trai.
Experții susțin că o creștere slabă a PIB-ului reacționează la discuțiile despre măsurile pe care guvernul le-ar putea implementa pentru stimularea economică. Sectorul imobiliar este considerat crucial pentru creșterea pe termen lung, însă eventualele creșteri de taxe ar putea exercita presiuni asupra consumului începând cu al doilea trimestru al anului viitor.
Directorul companiei de asigurări Aviva a menționat că bugetul „nu poate fi pregătit rapid suficient”, din cauza incertitudinii ce afectează atât companiile, cât și consumatorii.
„Poți gestiona situația de incertitudine, dar ceea ce nu poți controla este speculația”, a afirmat ea.
