Mulți șoferi au observat că viteza afișată pe bordul mașinii nu se potrivește întotdeauna cu cea în realitate, fiind adesea puțin mai mare. De multe ori, utilizând GPS-ul sau verificând înregistrările radarurilor poliției, se dovedeste că viteza reală diferă de cea indicată de tachometr.
Conferențiarul Radu Drosescu, de la Facultatea de Mecanică a Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iași, a explicat pentru ziarul local că acuratețea măsurării vitezei depinde de sistemul folosit. Radarul poliției oferă cele mai precise măsurători, urmat de GPS, în timp ce tachometrul mașinii are cea mai redusă fiabilitate, fiind uneori setat să indice valori mai mari intenționat. În concluzie, diferențele de câțiva kilometri pe oră între viteza afișată și cea reală sunt normale. De exemplu, dacă bordul indică 100 km/h, viteza reală poate fi între 96 și 98 km/h, iar GPS-ul va furniza o valoare mai aproape de realitate.
„GPS-ul este, în general, mai precis decât indicatoarele de viteză ale mașinii. Dar, de ce nu-l folosim tot timpul? Pentru că semnalul GPS nu este disponibil în toate zonele, cum ar fi în munți sau în tuneluri, iar acesta poate fi afectat de anumite erori. Precizia GPS-ului depinde de localizare și de măsurarea vitezei, care se calculează pe baza informațiilor despre poziție și timp, analizate cu ajutorul sateliților. Aceste date pot fi influențate de radiațiile din ionosferă — ce pot induce erori de până la 5 metri — sau de condițiile meteo din troposferă, cauzând erori de circa 0,5 metri. Modelele obișnuite de GPS au o precizie de până la 10 metri, în timp ce variantelor profesionale, ca GPS-urile diferențiale (DGPS), pot ajunge la o precizie de 5 metri sau mai mică, chiar 80 centimetri sau 2 centimetri în cazul tehnologiilor avansate (RTK). Însă, aceste sisteme costă cât o pătrime dintr-o mașină”, a explicat conf. dr. ing. Radu Drosescu.
