Consiliul Concurenței a constatat că ponderea mărcilor proprii pe piața din România este în continuă creștere, fiind peste media înregistrată în țările în care activează grupurile românești. Potrivit unui raport recent, mărcile proprii reprezintă acum aproximativ 30,2% din totalul produselor comercializate în țară (+2,8 puncte procentuale față de 2021), iar în segmentul alimentelor, această proporție ajunge la 33,8% (+3,9 puncte procentuale). În mod specific, produsele românești dețin o pondere ușor mai mare decât cele de proveniență străină, tendința fiind de creștere ușoară, de la 50,4% în 2021 la 52,1% în 2024.
Pentru produsele alimentare, proporția produselor românești este mai ridicată, influențată probabil și de perisabilitatea acestora, care determină o creștere de la 55,7% în 2020 la 56,1% în 2024.
De asemenea, se remarcă faptul că, în ansamblu, mărcile proprii ale retailerilor sunt dominate de produse de proveniență străină, care dețin o cotă ușor mai mare. Consiliul susține că mărcile proprii oferă retailerilor un nivel mai mare de adaptabilitate la condițiile economice dificile, precum inflația, și le permit să se conformeze mai ușor plafonării adaosurilor. În același timp, prelungirea restricțiilor asupra adaosurilor și creșterea baremului de vânzare a mărcilor proprii pot afecta întreaga piață, deoarece retailerii, acapărând o cotă tot mai mare, pot limita independența producătorilor și pot reduce motivația de inovație.
Analizele evidențiază, de asemenea, că adaosul comercial a crescut între 2020 și semestrul întâi din 2025, accelerând în 2023. Acest fenomen poate fi legat atât de efectul de tip “waterbed” (unde reducerea prețurilor într-un sector determină creșteri în altele), cât și de creșterea anumitor costuri, precum cele legate de salarii, energie sau carburanți.
Studiile autorității de concurență indică faptul că produsele de marcă proprie sunt, în general, mai ieftine, datorită costurilor de achiziție și prețurilor de vânzare mai mici, iar retailerii practică adaosuri mai reduse mai ales la produsele de bază alimentare. Această strategie, care se bazează tot mai mult pe mărci proprii, le dă retailerilor un control mai mare asupra prețurilor, dar poate crea dependență pentru furnizori și poate influența negativ inovația în industrie.
Cu toate acestea, la nivel general, adaosurile comerciale aplicate pe produsele de marcă proprie sunt chiar mai mari, conform constatările Consiliului. Aceasta deoarece retailerii urmăresc să controleze mai riguros toate elementele de cost și preț, pentru a putea reduce prețul final al produselor de marcă proprie și, totodată, pentru a recupera ulterior aceste pierderi din alte categorii de produse.
