Societatea de Transport București intenționează să conteste în instanță decizia Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor, care obligă compania să achiziționeze tramvaie de la Electroputere VFU Pașcani, controlată de Gruia Stoica. Războiul tramvaielor rusești continuă, iar situația devine tot mai complicată.
Anul trecut, instanța a decis ca STB să cumpere 40 de tramvaie de la Electroputere VFU Pașcani, firmă care achiziționează vehicule din Rusia, nu le produce în România. În 2020, Electroputere VFU Pașcani a câștigat licitația organizată de Primăria Capitalei, condusă atunci de Gabriela Firea. Ulterior, noul primar general, Nicușor Dan, a intervenit și a interzis semnarea contractului, considerându-l nesustenabil și riscant.
Primarul a declarat în 2020: „Este complet inacceptabil să te obligi la un contract de zeci de milioane de euro fără să ai niciun leu în buget. Mai mult, aceste tramvaie urmau să fie fabricate în Rusia, în plin conflict militar. Am cerut conducerii STB să nu semneze nimic care riscă să afecteze siguranța financiară a societății.”
Oferta Electroputere se bazează pe o colaborare cu producătorul rus PK Transport Systems. La prețul inițial și penalizările acumulare, valoarea totală pentru cele 40 de tramvaie depășește 70 de milioane de euro. Astfel, fiecare tramvai ar costa aproximativ 1,8 milioane de euro, de peste două ori mai mult decât prețul de achiziție din Rusia, estimat la 850.000 de euro.
În septembrie, STB a anunțat că a anulat o procedură de achiziție pentru tramvaie de 18 metri cu podea total coborâtă. Motivul oficial a fost imposibilitatea finalizării contractului din cauza lipsei garanțiilor și documentelor din partea ofertantului câștigător. Aceasta a dus la încetarea procedurii, însă Electroputere a contestat decizia la CNSC, denunțând motivele ca fiind nejustificate și acuzând lipsa de fonduri a companiei.
Electroputere VFU Pașcani a câștigat contestarea, iar compania anunță că va continua să conteste și decizia CNSC, invocând legislația europeană împotriva sancțiunilor impuse Rusiei. Reprezentanții STB susțin că furnizorul este din Federația Rusă și, conform regulilor UE, achiziția este ilegală.
STB afirmă că va fi nevoie să meargă în justiție pentru a proteja interesele companiei și a respecta legislația europeană, mai ales în contextul sancțiunilor impuse Rusiei.
Continuă lupta pentru achiziția tramvaielor, într-un conflict care pare să nu se sfârșească, în condițiile în care compania trebuie să plătească peste 70 de milioane de euro pentru vehiculele rusești. Războiul tramvaielor rusești din București nu se încheie, iar deciziile judecătorești vor juca un rol crucial în viitorul transportului public din Capitală.
Sursa articol
