Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România avertizează guvernul asupra introducerii unor tarife care vor avea un impact negativ asupra sectorului de transportea noastră”

admin_stiri Reporter
📖 3 minute de citire


Guvernul României intenționează să impună tarife exagerate pentru utilizarea infrastructurii rutiere începând cu data de 1 iulie 2026, acuză Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), printr-un comunicat.

Potrivit asociației, premierul Bolojan are în vedere această măsură ca fiind o nouă lovitură pentru sectorul transporturilor rutiere și, implicit, pentru întreaga populație, susținând că este necesară pentru îndeplinirea unui obiectiv din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). În consecință, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a aprobat un ordin, la solicitarea prim-ministrului, care stabilește tarife pentru camioanele de marfă cu masa totală autorizată de peste 12 tone: 0,094 euro pe kilometru pentru autostrăzi și drumuri expres, și 0,047 euro pe km pentru drumurile naționale.

„Această nouă taxă, impusă transportatorilor și, implicit, populației, vine la scurt timp după ce Guvernul a decis să mărească foarte mult costul rovinietei, măsură care a avut efecte negative majore asupra sectorului transporturilor rutiere, unul dintre puținele domenii economice care contribuie semnificativ la PIB-ul țării și care încă beneficiază în mare parte de capital autohton”, afirmă COTAR.

Reprezentanții asociației spun că, în ciuda faptului că încă de acum trei luni au prezentat și argumentat impactul negativ al unor tarife ridicate, nefundamentate și nesustenabile, și au obținut chiar un acord verbal pentru un tarif de 0,03 euro/km cu ministrul Transporturilor, premierul Bolojan a refuzat să se întâlnească cu transportatorii români.

Transportatorii avertizează că această măsură, adoptată într-un context economic dificil, cu recesiune și instabilitate financiară, va avea un impact sever asupra industriei autohtone. Ei au suferit deja în ultimii ani din cauza efectelor generate de pachetul legislativ privind mobilitatea, de criza provocată de pandemia de COVID-19 și de războiul din Ucraina.

„Stabilirea unui nivel ireal și disproporționat al noilor tarife va afecta direct bugetele firmelor și ale gospodăriilor, ducând la creșteri de costuri cu transportul și, în final, la majorarea prețurilor pentru consumatori. Mai exact, introducerea acestor tarife poate crește costurile de transport cu până la 20-30%, în funcție de tipul de activitate, rută și greutatea vehiculului. Costurile suplimentare vor fi transferate în lanțul de aprovizionare, ceea ce va duce la creșterea prețurilor la alimente, materiale de construcții, bunuri de larg consum și combustibili. De asemenea, exportatorii români vor fi dezavantajați pe piețele europene, deoarece alte țări beneficiază de scheme de sprijin sau tarife mai mici, iar economia va resimți dezechilibre în condițiile în care România traversează o recesiune tehnică și o criză de lichiditate, iar multe microîntreprinderi de transport ar putea falimenta”, explică COTAR.

Reprezentanții asociației afirmă că impunerea tarifelor propuse ar însemna o creștere medie de peste 1.500 de euro lunar per vehicul pentru transportatorii care operează pe rute interne. Ei contestă argumentele legate de justificarea măsurii prin PNRR, subliniind că nicio prevedere europeană nu impune tarife atât de ridicate. În plus, COTAR avertizează că, în lipsa unui dialog sincer și a unei corectări urgente a acestei decizii, România riscă să piardă unul dintre puținele sectoare economice profitabile și competitive, controlate în mare parte de națiune.



Sursa articol


Warning: Undefined variable $req_name in /var/www/jurnalurban.ro/public_html/wp-content/themes/newsly/comments.php on line 112

Warning: Undefined variable $req_mail in /var/www/jurnalurban.ro/public_html/wp-content/themes/newsly/comments.php on line 112

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.