Campania de dezinformare pro-rusă utilizând inteligența artificială, după România, se pregătește acum pentru alegerile din Israel; conținutul pentru publicul religios, profitând de conflictul din Gaza, a atras mii de susținători, potrivit unei publicații.ea noastră”

Un grup aparent inofensiv pe Facebook, intitulat „Mothers Cook Together” și descris ca fiind cel mai gustos și mai cald, era dedicat în principal schimbului de rețete și sfaturi culinare între mame, bunici și alte rude. La începutul săptămânii, grupul număra în jur de 13.000 de membri. Este foarte posibil ca mulți dintre utilizatori să fi căutat un alt grup cu același nume, mai mare și mult mai popular, creat în 2014, cu peste 850.000 de membri. Totuși, după contactarea platformei Facebook de către o publicație israeliană, grupul a fost șters.
Acest grup fals face parte dintr-o rețea mai largă de profiluri și pagini false, create ca parte a unei campanii de influență externă activă pe rețelele sociale din Israel de câteva luni. Scopul acestei operațiuni este de a genera haos și de a perturba alegerile din noiembrie 2026. În prezent, această campanie se afla încă în faza inițială, vizând în special atragerea de susținători israelieni, folosind și conținut generat cu ajutorul inteligenței artificiale, și are ca obiectiv stabilirea unei infrastructuri pentru influențarea proceselor electorale viitoare.
Campania amintește foarte mult de o alta similară din România, care a cauzat haos și a perturbat scrutinul de acolo – până când o instanță a anulat rezultatele, evidențiind impactul devastator al campaniilor de dezinformare străine pe rețelele sociale. În cadrul actualei operațiuni, un grup restrâns de conturi false a lansat în ultimele luni diverse pagini și grupuri Facebook, menite să atragă utilizatori israelieni cu opinii tradiționale sau conservatoare. Exemple includ pagini precum „A Blessing a Day” și „Psalms – A Daily Chapter”, care au adunat rapid mii de membri, iar alte pagini și grupuri similare cu cele existente, precum „Mothers Cook Together”, au reușit să atragă zeci de mii de susținători.
Aceste profiluri nu doar că aduc urmăritori interesați de conținut, ci și creează o rețea care îi determină pe utilizatori să se alăture grupurilor de pe aplicațiile de mesagerie, precum WhatsApp. Astfel, victimele sunt blindate în grupuri închise, departe de ochii publicului larg, și devin ținte ușor de manipulat. Toate aceste activități au fost descoperite și eliminate de platforma Facebook, după dezvăluirile publicației Haaretz.
Chiar dacă mesajele și conținutul sunt adaptate fiecărui public, campaniile, atât cea din Israel, cât și cea din România, folosesc mesaje conservatoare similare.
Această campanie, precum și cea din România, sunt coordonate de o firmă israeliană specializată în monitorizarea activităților de influență pe rețele sociale. Compania, care a preferat să-și păstreze anonimatul din motive de sensibilitate profesională, a colaborat cu publicația menționată pentru a face publice concluziile sale. Potrivit acesteia, operațiunea este una sofisticată, bazată pe o strategie avansată de colectare a datelor, care depășește simpla creștere a numărului de adepți. Majoritatea postărilor au îndemnuri la acțiune, precum distribuirea conținutului sau exprimarea de aprobări în comentarii, ceea ce crește vizibilitatea și permite colectarea de informații despre utilizatori. De exemplu, interacțiunea cu anumite postări face posibilă identificarea și urmărirea utilizatorilor care au comentat, iar participarea în grupurile de WhatsApp expune numere de telefon, posibilitatea de a fi ținte viitoare, chiar dacă grupurile respective au fost șterse, operatorii păstrând probabil datele atrase.
Warning: Undefined variable $req_name in /var/www/jurnalurban.ro/public_html/wp-content/themes/newsly/comments.php on line 112
Warning: Undefined variable $req_mail in /var/www/jurnalurban.ro/public_html/wp-content/themes/newsly/comments.php on line 112