Bogdan Cristescu, directorul Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare, a fost întrebat dacă, în viitor, s-ar putea renunța la procesul de selecție din cadrul examenului de Evaluare Națională. El a răspuns că această schimbare este posibilă, însă ar necesita o restructurare majoră a sistemului administrativ și a întregii rețele școlare.
„Necesitatea de selecție apare în situația în care, de exemplu, termin o școală gimnazială dintr-un oras și nu pot continua în aceeași unitate, pentru că acolo nu există clase de liceu. În astfel de cazuri, elevii trebuie să treacă printr-un proces de selecție pentru a ajunge la licee,” explică Cristescu.
El subliniază că în alte țări din Europa, acest sistem de selecție nu există, deoarece elevii își continuă studiile la școlile din apropiere. În România, însă, situația diferă, deoarece multe licee nu sunt în același campus cu școlile gimnaziale sau nu sunt legate direct de ele, ceea ce complică continuitatea în învățământ.
Legat de alegerea părinților de a înscrie copiii în școli considerate mai bune, Cristescu afirmă că acest lucru creează un cerc vicios. „Dacă toți copiii, indiferent de profil, ar rămâne în școlile din apropiere, ar fi mai puțin obosiți și profesorii ar putea lucra cu o diversitate mai mare de elevi,” conchide el.
