Asociația Pro Infrastructură apreciază construcția autostrăzilor, însă tehnica militară utilizează trenul; solicităm integrarea urgentă a infrastructurii feroviare în programul SAFE și subliniem importanța negocierii termenilor de finanțareea noastră”

Asociația Pro Infrastructură apreciază că România a reușit să obțină a doua cea mai mare alocare financiară în cadrul programului european SAFE. Totuși, organizația atrage atenția că „tehnica militară merge cu trenul” și solicită ca infrastructura feroviară să fie inclusă în acest program. De asemenea, aceștia consideră că negocierea proiectelor eligibile și a sumelor alocate va mai dura și insistă asupra importanței discuțiilor privind condițiile de creditare.
Organizația afirmă că, deși se fac investiții semnificative în construirea de autostrăzi, tehnica militară și sectorul feroviar trebuie susținute la fel de mult. Ei menționează că proiectele de autostrăzi, cum ar fi tronsonul Pașcani-Suceava sau Pașcani-Iași-Ungheni, pot fi contractate rapid, cu sume estimate de aproximativ 1,4 miliarde euro, respectiv 4 miliarde euro. În plus, doresc acoperirea costurilor pentru modernizarea infrastructurii feroviare în Moldova și faza 3 a Portului Constanța, precum și alte investiții mici în domenii maritime și aeroportuare.
Reprezentanții organizației subliniază că este esențial ca infrastructura feroviară să fie inclusă în programul SAFE, cu prioritizarea Magistralei M500 în Moldova, pentru a o aduce la parametri moderni de viteză și capacitate. Ei consideră, de asemenea, că trebuie continuate proiectele de autostradă, însă se face apel ca transportul feroviar, naval și aerian să primească o atenție mai mare, pentru a contribui la securitatea națională.
Specialiștii din organizație pun accentul și pe importanța negocierii condițiilor de creditare, subliniind că fiecare euro din SAFE va fi rambursat de stat, cu condiții de perioadă de grație de până la 10 ani și dobândă variabilă de aproximativ 2%. Ei speră ca, până în noiembrie, să fie parafat acordul cu Uniunea Europeană, iar programul să înceapă efectiv în 2026. Costurile eligibile pot fi decontate retroactiv, începând din luna mai 2025, iar termenul limită de finalizare a proiectelor este 31 decembrie 2030.
În plus, organizația subliniază că SAFE reduce într-adevăr presiunea asupra Programului Transport, dar impactul său asupra sectorului rutier este modest, acoperind doar aproximativ 6% din necesar.
Warning: Undefined variable $req_name in /var/www/jurnalurban.ro/public_html/wp-content/themes/newsly/comments.php on line 112
Warning: Undefined variable $req_mail in /var/www/jurnalurban.ro/public_html/wp-content/themes/newsly/comments.php on line 112