Camera Deputaților și Senatul au aprobat, marți, modificări ale Statutului parlamentarilor, introduceând o obligație pentru acestora de a publica în Registrul unic al transparenței intereselor (RUTI) întâlnirile avute cu persoane externe în legătură cu inițiative legislative. Această decizie a fost adoptată cu 236 de voturi „pentru”, 13 împotrivă și 105 abțineri.
Noul regulament completează articolul 12 din legea referitoare la statutul deputaților și senatorilor și prevede ca aceștia să demonstreze transparență în activitatea lor parlamentară. Potrivit legii, parlamentarii trebuie să mențină un dialog deschis și corect cu cetățenii și cu reprezentanți ai terților, pe subiecte legate de mandatul lor legislativ. Transparența în colaborarea cu aceste persoane se realizează prin intermediul platformei online RUTI, la care parlamentarii trebuie să își înregistreze întâlnirile cu cei care manifestă interes pentru proiecte legislative aflate în dezbatere.
Platforma publică RUTI este accesibilă online, oferind parlamentarilor posibilitatea de a publica întâlnirile avute cu persoane externe, fie în mod fizic, fie online. Aceste persoane externe pot fi reprezentanți mandatați ai companiilor, organizații non-guvernamentale, asociații, federații, sindicatelor, organizațiilor patronale sau camerelor de comerț, cu un interes direct în proiectele legislative în curs.
Conform noii reguli, întâlnirile de acest tip, fie în sediile Parlamentului, la birourile parlamentarilor sau în alte locații agreate, trebuie înregistrate în RUTI. Pentru acest lucru, deputații și senatorii trebuie să își creeze un cont în platformă, în timp ce reprezentanții externi trebuie să se înregistreze și să completeze toate informațiile solicitare. Datele introduse trebuie actualizate cel puțin o dată pe an sau ori de câte ori este necesar.
