Expertii in statistica se pronunta cu privire la controversa noilor reguli ale sistemului de selectie universitara.

Examenul Național de Învățământ Mediu (Enem) din Brazilia, care este programat să înceapă mâine și se va încheia duminică pentru 4,8 milioane de brazilieni, a arătat că, deși există un nivel similar de distribuție a candidaților pe grupe de performanță, nu reușește să evite variații semnificative de la un an la altul în ceea ce privește numărul de candidați care obțin notele cele mai mari.

Un studiu realizat de către GLOBO pe baza ultimelor cinci ediții ale examenului arată că, deși există o distribuție similară a candidaților pe grupe de performanță, există variații semnificative în ceea ce privește numărul de candidați care obțin notele cele mai mari. Acest lucru este important, deoarece cei care obțin notele cele mai mari sunt cei care concurează pentru locurile cele mai valoroase, cum ar fi cele de Medicină, în universitățile federale.

În ciuda faptului că Institutul Național de Studii și Cercetări Educative Anísio Teixeira (Inep) susține că examenul poate fi corectat prin teoria răspunsului la item (TRI), care permite compararea notelor de la diferite probe, unii experți consideră că variațiile semnificative de la un an la altul pot afecta rezultatele.

Un exemplu în acest sens este faptul că, în 2023, 0,2% din candidați au obținut note mai mari de 900 în Matematică, în timp ce în 2021 doar 0,1% au atins același nivel de performanță. Acest lucru poate avea implicații semnificative pentru concurența pentru locurile de Medicină, unde orice detaliu poate face diferența.

Pe de altă parte, sistemul de selecție unificat (Sisu) va accepta, începând cu 2026, notele de la trei ediții diferite ale examenului Enem. Acest lucru a generat reacții negative din partea elevilor care sunt pe cale să finalizeze învățământul liceal și care vor trebui să concureze cu alți candidați care vor avea la dispoziție trei rezultate pentru a-și alege media cea mai bună.

În acest context, este important de subliniat că TRI este un model de corecție care permite compararea notelor de la diferite probe, dar nu este perfect și poate fi influențat de variații semnificative de la un an la altul. Prin urmare, este esențial să se ia în considerare aceste variații atunci când se evaluează rezultatele examenului și să se ia măsuri pentru a minimiza impactul lor asupra concurenței pentru locurile de studiu.

Puteți afla mai multe despre sistemul de învățământ din Brazilia și despre modul în care funcționează examenul Enem pe site-ul nostru, secțiunea Educație. De asemenea, puteți găsi informații utile despre teoria răspunsului la item și despre modul în care este utilizată în examenele din România.



Sursa articol

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *